Værd at vide
Der er meget få personer der har ekspertise inden for funktionen af partikelfiltre. Vi støder dagligt på autohuse (både autoriserede og u-autoriserede), som ikke ved hvordan partikelfiltresystemer fungerer.
Konsekvensen heraf er, at mange kunder direkte misinformeres, og derfor ikke har mulighed for at tage den rigtige beslutning, når der opstår problemer med partikelfiltersystemet.
Vi vil derfor prøve, meget kort, at dele vores 10 års lange erfaring med partikelfiltre, på denne side.
Funktionen af et partikelfilter
Et partikelfilter opsamler løbende den sod der dannes under forbrændingen i motoren. Partikelfiltersystemet skal enten løbende eller periodisk afbrænde den sod som opsamles i filteret, kaldet ”regenerering”.
Efter hver eneste regenerering tilbagebliver en lille smule aske (det der ikke kan brænde).
Efter mange regenereringer vil filteret efterhånden være fyldt af aske, som kun kan fjernes ved rensning eller udskiftning af filteret.
Mest kendte grunde til at køretøjet melder filterfejl
- Askeophobning efter mange kørte km (75% af vores henvendelser)
- For stor ophobning af uforbrændt sod pga. et dårligt kørsels-mønster, køretøjet kører for få lange ture (20% af vores henvendelser)
- Fejl på køretøjet f.eks. motor, turbo, EGR-system modtryk/temperatur følere mm. (5% af vores henvendelser)
Prioriteringsliste ved stoppet filter
- Koster et originalt partikelfilter mindre end 3-3.500, skift ud med et originalt partikelfilter
- Er et originalt partikelfilter dyre end kr. 3-3.500, rens partikelfilteret med et system hvor filteret bliver adskilt fra udstødningen, således at der er tilgang til hele filterets overflade under rensningen. Skyl ikke filteret med en simpel partikelfilter skyllemaskine, det vil ikke rense filteret i bund.
Prioriteringsliste defekt filter
(hvis afgangsrøret er kulsort, det må godt være grålig)
- Skift til et originalt partikelfilter
- Er et originalt partikelfilter for dyrt, prøv at finde et brugt originalt partikelfiler, rens partikelfilteret med et system hvor filteret bliver adskilt fra udstødningen, således at der er tilgang til hele filterets overfladeverflade under rensningen. Skyl ikke filteret med en simpel partikelfilter skyllemaskine, det vil ikke rense filteret i bund.
- Skift til et uoriginalt partikelfilter. Der er desværre meget stor forskel på kvaliteten af uoriginale partikelfiltre. Vi tilbyder uoriginale partikeliltre i høj kvalitet, til de fleste bilmodeller. Vi har rigtig god erfaring med funktionen af filtrene, men kan ikke garantere for samme holdbarhed som et originalt partikelfilter.
Kørselsmønster
Langt de fleste filtresystemer vi kender bruger ca. 25 minutter på at regenerere, svarende til en strækning på ca. 30 til 35 km, derfor vil systemet ikke have mulighed for at regenerere på mindre ture.
Vi anbefaler derfor at køretøjet minimum skal have en tur på 25 minutter/30-35 km ud af hver kørt 100 km, svarende til 35% af den samlede kørsel.
Har man ikke et sådanne kørselsmønster, er et dieselkøretøj med partikelfilter, efter vores opfattelse, ikke egnet til det pågældende kørselsmønster, medmindre at fabrikanten, på det pågældende køretøj, kan garantere andet.
Regenereringsvæsker
Der findes div. væsker der enten fyldes i dieselolien eller sprøjtes ind i selve filteret. Disse væsker har til formål at sænke sodafbrændingstemperaturen. Vi vil ikke udelukke at de kan hjælpe på regenereringen på biler med dårligt kørselsmønster, men kan ikke fjerne asken.
Væsker der fyldes i dieseltanken løber igennem brandstofsystemet, dermed kan der være mulighed for at det kan gøre skade på motoren og evt. oliefyr.
Der kan også være mulighed for at temperaturen i filteret bliver for høj, med nedsmeltning af filteret til følge.
Væsker der sprøjtes direkte i filteret har vi set mange dårlige eksempler på, at filteret smelter sammen på grund af for høj temperatur i filteret, der kan opstå, under en ukontrolleret regenerering.